gambiastage2012.reismee.nl

Eerste update Gambia (wegens stroompanne)

Vrijdag 3 februari

Vandaag zijn we met z'n allen naar een naamfeest geweest. Dit is een soort ceremonie die een volledige dag in beslag neemt en waarop een pasgeboren kind een naam wordt toegekend. De ceremonie wordt geleid door een Imam. Op het feest zijn vrienden en familie welkom. Voor ons was het dan ook een hele eer om zo'n ceremonie te mogen meemaken. Op het feest werd er gedanst, muziek gemaakt en veel gegeten. Op zo'n ceremonie word je ingewijd in een andere cultuur. Zo hebben we een dansritueel gezien waarbij een soort monster tevreden gesteld moest worden met het maken van muziek en kleine giften. Deze dans wordt traditioneel uitgevoerd met de bedoeling om het kind van kwade geesten te behoeden. Het viel ons al meermaals op dat mensen hier zeer gevoelig zijn voor bovenaardse krachten. Ze doen er dan ook alles aan om zich te beschermen tegen deze kwade invloeden. Het feest op zich was een hele belevenis, desondanks zat er ons toch iets dwars. Wij werden om de haverklap gevraagd om geld te schenken, dit was volgens ons te wijten aan het feit dat we blank zijn. Op het feest werden we vooral door de oudere dames aanzien als wandelende geldbeugel. Naar de avond toe besloten we met z'n allen om naar huis te vertrekken. Thuis konden we smullen van de overheerlijke Kouskous die Aminata voor ons klaargemaakt had. Na het avondeten zijn we nog eens naar het strand geweest om er te genieten van de plaatselijke muziekcultuur en wat na te praten over het feest, wat toch een ervaring op zich was.

Zaterdag 4 februari

Vandaag hadden we afgesproken met Pap om een aantal dingen te gaan bezoeken. Op het programma stonden de 'Kachikally Crocodile Pool' te Bakau en het apenpark te Sene Gambia. Vooraleer we op excursie vertrokken hadden we Anetta, de directrice van The Swallow, beloofd om wat te gaan poetsen in de school. Het ministerie van onderwijs had namelijk laten weten dat er in de loop van volgende week een doorlichting van de school kon plaatsvinden. Met z'n zessen namen we enkele klassen onder handen en verwijderden we alles wat onveilig was voor de kinderen of wat niet meer gebruikt werd. Na enkele uren zat ons werk er op en konden we samen met Pap op excursie vertrekken. Eerst vertrokken we met de bus richting Bakau om er de krokodillen te bewonderen. Bij de aankomst werden we allemaal aangenaam verrast door de aanwezigheid van een uitgebreid museum. In het Museum was zowel informatie voor de bachelorproef van Miet, Emmely en Christophe te vinden. In het museum waren zowel muziekinstrumenten, kunstwerken en zelfs informatie over WO II te vinden. Na een fotoshoot met de krokodillen besloten we om koers te zetten richting Sene Gambia om er het apenpark te bezoeken. Gewapend met ons fototoestel en pindanootjes stapten we met hoge verwachtingen het park binnen. Onmiddellijk werden we verwelkomd door een groep apen die de pindanootjes met plezier in ontvangst nam en als wederdienst gewillig voor de lens van onze fototoestellen plaats nam. Na een stevige wandeling door het park vertrokken we huiswaarts om er zelf een lekkere maaltijd met plaatselijke ingrediënten klaar te maken. Een weekje later dan voorzien konden we nu toch onze medestudenten uit Gent verwelkomen. Hanne, Margot en Isabel kwamen ons team versterken weliswaar als kleuterleidsters. Na de verwelkoming van de nieuwe studenten was er nog tijd om wat te genieten aan het strand. Zo liep een interessante maar vermoeidende dag stilaan op z'n einde.

Zondag 5 februari

Op zondag is het ook in Gambia een rustdag. We besloten dan ook om vandaag te genieten van onze laatste vrije dag en vertrokken gepakt en gezakt naar het zeetje. Het was prachtig weer aan het strand en we genoten allen met volle teugen van de zon. Rond de klok van 16u besloten we met z'n allen om met enkele lokale jongens naar de vismarkt te gaan. De jongens waren vandaag niet uit vissen geweest en dit konden we gebruiken als excuus om naar de vismarkt te gaan, want wat Christophe niet wist was dat dit allemaal deel uitmaakte van een verrassingsfeestje voor zijn verjaardag. Daarenboven is het een interessante ervaring om eens te zien hoe het er hier aan toe gaat op zo'n vismarkt. Nadat we enkele kiekjes genomen hadden van de vismarkt, vertrokken we opnieuw richting Bibi-beach. Vooraleer we vertrokken naar het verrassingsfeest namen we allemaal eerst nog een verfrissende douche. Het feest was een grote verrassing voor Christophe! We aten op het strand en dansten met de lokale jongens rond het kampvuur. Vervolgens was het tijd om naar de regae-party te gaan en Christophe's verjaardag uitbundig te vieren. Klokslag middernacht haalden we de ballonnen en een kaarsje boven. Dit bleek voor de mensen hier in Gambia niet alledaags te zijn, we konden dan ook op heel wat belangstelling rekenen. Op deze aangename manier kwam er een einde aan onze eerste week in het verre Gambia.

Maandag 6 februari

Eerst en vooral: Gelukkige 21ste verjaardag, Christophe!!!

Vandaag was het tijd om aan de observatieweek te beginnen. Onderling hadden we afgesproken welke uren we in welke klas zouden bekijken. We wilden een zo goed mogelijk beeld krijgen van de manier van lesgeven in The Swallow. In België heeft elke leerkracht zijn eigen manier van lesgeven. We waren dan ook uiterst benieuwd of dit in deze school in Gambia ook het geval was. In de enkele uren die we vandaag in The Swallow mochten observeren, viel het ons meteen op dat er een grote Westerse invloed is in het hele klasgebeuren. In het bijzonder denken we dan aan de instructietaal, de klasindeling, materiaal voorziening per leerling,... . Bij een Afrikaanse school stelden we ons overvolle klassen voor, weinig tot geen materiaal en een gebrekkige manier van lesgeven. Veel tijd om hierbij stil te staan hadden we niet. We werden meegevraagd door Jojo en Sebatu om stofstaaltjes te halen in Banjul. Dit om later een uniform te maken voor Marching Day op 18 februari. We vertrokken vol hoge verwachtingen, met de uniformen van Fien en Jolien in gedachten. We hadden dan ook gedacht aan een stofje met een mooi motief. Helaas werden het stoffen met een monotone kleur in geel en blauw, de kleuren van de school. De uitleg die ze ons hiervoor gaven was dat ze het uniform na Marching Day ook nog wilden aandoen om les te geven. 'It has to be an uniform, not a ceremonial dress.' ‘s Avonds konden we genieten van een lekker stuk tart ter gelegenheid van de verjaardag van Chris. Deze taart werd gemaakt door de dochter van teacher Mariama, het hoolhoofd van Nyodema (de nursery school van Kotu lay-out.).

Hannelore!

Leuk te zien dat jullie zich amuseren!
Geniet er van zou ik zo zeggen, want voor je het weet is het gedaan!
Zorg goed voor mekaar en ook voor Mevr. Carbonez en Mevr. Vanhaesebrouck En wees voorzichtjes want ik wil al jullie verhalen horen als jullie terug zijn!
Doeei !
Hannelore Demeulemeester

juf chantal decrop

Dag Miet en andere metgezellen,
Ik lees graag jullie verslagen vooral over school en lesgeven interesseert mij ! Ex- leerkracht en waar het lesgeven door blijft stromen.Jullie maken enorm veel mee ! Breng maar veel emoties en reisverslagen mee en hou mij op de hoogte alles jullie in België ooit een presentatie geven voor collega's of medestudenten !Mooi werk wat jullie daar doen !
grt familie Leune-Decrop

Martine Carbonez

Alles nog OK in het zonnige Gambia? Wij zijn hier weer geacclimatiseerd aan het grijze, donkere weer van België. En na een week stagebezoeken kennen we weer de nodige stress en jachtigheid! Rush om op tijd te zijn.... Belgian time.... We missen het kleurrijke vrolijke Gambia toch wel. En we missen jullie ook! Geniet nog volop van de laatste weken. Vele groetjes aan Pat, Kristien, Aminata en Samsidi! en ook op school vele groetjes aan Annette en Soeybatta.

Martine en Lut