gambiastage2012.reismee.nl

Hier eindelijk nog eens een teken van leven

Maandag 13 februari

Klaar voor onze eerste dag lesgeven! We vlogen er meteen goed in. De leerkracht van Marlies en Kimberly moest naar huis want er was iets mis met zijn zus. Snel gaf de leerkracht wat uitleg over wat we moesten geven van inhouden en weg was hij. Wel leuk, je kan direct je eigen werking wat in de klas steken. Na school nam Mariama (de kok van school) ons mee om een stof te kiezen voor onze Afrikaanse pakjes! Nadat we het snel eens waren over de stof liepen we naar tailor. Die nam onze maten en beloofde dat de kleren donderdag klaar zouden zijn. Dit moest zo snel mogelijk want de kleren willen we aandoen komende zaterdag. Dan vieren ze in heel Gambia 47 jaar onafhankelijkheid en moeten de oudste klassen van het lager onderwijs marcheren voor de president of de majoor!

Na haast haast haast was het nog niet klaar want we moesten ons klaardoen om te gaan dineren bij teacher Mariama. Zij is de directrice van Nyodema. Dat is de kleuterschool dat af en toe samenwerkt met The Swallow (de school waar wij lesgeven) Daar kregen we een superlekkere maaltijd! Een grote kom met sla, tomaten, frietjes, gebakken vis in chapelure, mayonaise!!,... Na de stevige, overheerlijke maaltijd stapten we naar huis en kropen tevreden in ons bedje.

Dinsdag 14 februari

Na lunch op school mochten we naar huis omdat we die lessen niet moesten geven of observeren. Met alle studenten zaten we nog even samen om de workshop ‘phonics' voor donderdag te concretiseren.

We waren uitgenodigd door Ansu (een werkman op school) om eens mee te gaan naar een leuke bar aan het strand om een typisch traditioneel optreden bij te wonen. Enkel Emmely en ik gingen. De anderen waren moe of ziek... Wat we hier nog af en toe een zullen zijn denk ik... Na een leuke maar vermoeiende dag kropen we tevreden onder de lakens.

Woensdag 15 februari

Een dag als alle andere: lesgeven, lunch op school, een uur werken aan de methode en ook even tijd om uit te blazen.

Donderdag 16 februari

Vandaag dé dag: de workshop. Enkele werkvormen in verband met inoefening van de letters en de blending werden uiteen gedaan. Samen met het demonstreren van verschillend materiaal: klikklakboek, structuurrijtjes, structureerstrook, letterlijn, letterdoos,... Heel wat gekakel onder de leerkrachten maar ze vonden het allemaal heel geslaagd. Kimberly'tje heel tevreden dus! Na de meeting snel onze Afrikaanse pakjes gepast. Paste perfect! Maar van enkele ander studenten moesten toch wel een paar veranderingen gebeuren... Na het eten zijn we niet meer weggeweest maar hebben we sterren op het dak bekeken... Ze zijn helemaal anders als thuis! Er zijn er veel meer en zo helder! Ons contact met de studenten van Gent is heel aangenaam! Een van de meiden, Margot, haar ouders zijn vandaag overgekomen samen met haar vriend. Ze blijven hier een goede week. Weer nieuwe mensen leren kennen: altijd leuk!

Vrijdag 17 februari

Om morgen helemaal in African Style te zijn lieten Emmely en ik ons haar vlechten! School is op vrijdag om 12u gedaan en daarna stelden de leerlingen van de oudste klas ons een toneel voor. Wat een acteertalenten hier! In al wat men hier doet, zit wel een moraal. Het ging over een meisje dat zwanger was en het huis moest verlaten van de ouders. Dit verhaal ondersteund door liedjes brengt de boodschap wel over.

Zaterdag 18 februari

Happy independence day! Aminata (een van de huishoudsters) zong het Gambiaanse volkslied. We kunnen het ondertussen ook al een beetje want op school zingen ze het ook af en toe J Na een lekker ontbijtje ging ik samen met de studenten van Gent naar school in onze Afrikaanse kledij. Daar hadden we een afspraak met Pap (de nachtwaker van de school ) en Mohammed (de leerkracht van het tweede leerjaar). Die laatste had ons een busje geregeld om naar het stadion van Serrekunda te rijden waar onze oudste leerlingen zouden marcheren en de majoor van Gambia groeten. Spannend spannend! Heel wat ambiance toen we daar toekwamen (foto's volgen). We zochten snel de kinderen op het veld en gingen hen even succes wensen. Al snel kwam de majoor toe met veel lawaai: politiebegeleiding en bodyguards... Niet veel later begon het orkest te spelen en mocht de majoor als eerste een' march' rond het veld doen. Blijkbaar was hij toch niet zo beveiligd aangezien je er op twee meter naast kon lopen om foto's te nemen! Na zijn marcheerrondje was het aan de mannelijke en vrouwelijke politie en legerkorpsen om te marcheren rond het voetbalveld. Indrukwekkend hoe dat samenhorigheidsgevoel hier nog steeds zo belangrijk is. Ook het eergevoel! Na de fanfares, het leger en de politie begonnen de jonge scoutleden te marcheren. Al snel volgden alle verschillende scholen in uniform. Wanneer ze langs de majoor kwamen groetten ze hem.

Wiens dag iets minder geslaagd was is die van Marlies en Christophe... Ze waren niet mee van in het begin met het busje omdat ze eerst nog wat andere dingen moesten regelen. Ze zouden te voet komen want ze wisten het zijn... Dat dachten ze! Ze stonden in het verkeerde stadion... Dat moet je ook eens meemaken nu je hier bent!

Aangezien het zaterdag is betekend dat: weekend is begonnen. Even uitblazen van de lesweek en samen iets gaan eten.

Zondag 19 februari

Even uitgeslapen, lekker ontbijtje genomen en de was gedaan op het dak. Normaal moet ik (Kimberly) dinsdag een demoles geven... Een lesje phonics in the college of Gambia... met andere woorden: de enige school in heel Gambia waar ze lerarenopleiding hebben. Ik mag daar mijn project gaan voorstellen en als ze het goedkeuren geven de leerkrachten van de toekomst iets in hun Afrikaanse klas waar ik aan meegewerkt heb! Supergevoel. Snel op het dak dus nog wat materiaal gemaakt. Lekker weertje! Lang geleden dat de zon nog zo fel geschenen heeft voor een ganse dag! Tegen 16u gingen we eens een marktje te doen! Serrekunda market... daar waren we al een paar keer geweest maar nog niet alleen. Dit was dus de kans om souvenirs te kopen! 's Avonds eens een restaurantje aan de zee opgezocht waar we nog niet geweest waren. Lekker gegeten en vroeg in bed. Klaar voor een nieuwe lesweek!

Maandag 20 februari

Een dag als alle andere... Lesgegeven: Engels en Phonics en vandaag moeten we voor het eerst observeren in de study classes. Dat is eigenlijk huiswerkklas voor iedereen. We merkten dat de kinderen daar niet echt iets doen in die twee uur. Onze taak vanaf morgen is om de zwakke uit de klas te halen en bij te schaven waar nodig. Na een vermoeiende dag superlekker gegeten! Thuis nog wat gepraat en dan in bed.

Dinsdag 21 februari

Vandaag even kort lesgegeven en dan moest Kimberly samen met Lut, Martine (onze leerkrachten van de katho), Annette (coördinator van de school) en Sebatu naar the college. Daar hadden ze een afspraak met Lamin, één van de leerkrachten. Ze stelde hem een lesje en materiaal voor en hij was onder de indruk. Hij zou graag willen dat ze eens een les kom geven aan zijn studenten! Dat zou super zijn! Maar we gaan nog niet zweven want voor hetzelfde geld komt er niks van in huis... Straks maken onze leerkrachten het avondeten en daarna gaan we even naar bar Bailey's waar we vorige week ook al gingen naar die typisch Afrikaanse groep kijken.

Tot snel!

Woensdag 22 februari

Vandaag weer een dag als alle andere... lesgeven, op school eten, na de middag een uurtje samen vergaderen om aan de leesmethode te werken (nieuwe verhalen schrijven, acties verzinnen,...) en study classes geven. Het waren de eerste dagen study classes en we merken al vooruitgang bij de kinderen. Vooral in de klas van Chistophe! Soms niet makkelijk om te ontdekken dat sommige kinderen hun letters echt nog niet kunnen! Morgen vertrekken onze leerkrachten dus we gingen samen eens gaan eten. Lekkere lasagne, pizza, pasta en sommigen een slaatje gegeten en leuk gepraat. Afscheid komt snel en elke keer we slapen zijn we een dagje dichter bij Belgium. Maar we genieten met volle teugen tot het einde!

Donderdag 23 februari

Zoals elke donderdag hebben we om 14u meeting met de staff op school. We praatten wat over hoe we de study classes kunnen organiseren op een andere manier. De meeste partijen willen het systeem zo houden: de middelmaat in de klas krijgt gewoon huiswerk en de zwakkere leerlingen worden ‘bijgeschaafd' op gelijk welk vlak tijdens study class. Wij, de studenten legden ook wel de nadruk op de snelle leerlingen. Wat ook niet vergeten mag worden natuurlijk ;) we worden echt wel aanvaard en onze mening krijgt een plaats in de school. Toen we thuiskwamen onze lessen voor morgen gemaakt.

Nog voor het eten vertrokken onze leerkrachten... Moeilijk momentje. Nooit leuk om afscheid te nemen van iemand van thuis. Onze gedachten werden snel verzet door het lekkere eten! Enkele studenten besloten iets te gaan eten en met de anderen zaten we wat op het dak te relaxen.

Vrijdag 24 februari

Vrijdag = korte, leuke dag! Marlies en Kimberly hadden de klas weer voor hen alleen. Perfect om enkele dingen te testen. We splitsten de klas in twee delen: sterke en zwakke lezers. Ik, Kimberly, nam de sterkeren voor mijn rekening. Marlies de zwakkere lezers. Zo was onze klas perfect in twee gedeeld... Ik was erg blij: vele van mijn kinderen konden hakken, plakken en het woord lezen: yes yes yes! Eindelijk wat resultaat. Tegen 11u moeten we de bel laten rinkelen voor Mikado. Dat zijn activiteiten met de hele school. Tijdens de meeting op donderdag werd beslist dat wij, de studenten, een muzikaal pak moesten maken met allemaal opdrachten in. Echt leuk! Daarna snel iets gegeten en naar het strand om uit te blazen van onze drukke week.

Met the girls op het dak nog een aflevering van ‘Vermist' gekeken. We zijn klaar voor het weekend.

Zaterdag 25 februari

Met alle studenten ontbeten. Vandaag iets vreemds: cleaning day in heel Gambia! Dat is iets dat men uitroept en dat wil zeggen dat iedereen zijn huis/compound en straat moet kuisen. Er is geen verkeer toegelaten tot 13 uur. We besluiten dan maar om ons bezig te houden: Emmely haar vlechtjes eruit halen! Ondertussen een meeting met Kristien in het huis over de aanpak van de study classes. Na de korte vergadering besloten wij, the girls van ons groepje, even op souvenirjacht te gaan. We wisten een leuk adresje van de leerkrachten: een winkeltje in een hotel in Senegambia. Aangezien het lekker warm was (ietsje té warm), besloten we naar daar te stappen. We namen een taxi terug om op tijd te zijn om naar Tangì te gaan. Daar zie je de vissersbootjes tegen 16u toekomen en hun vis uitladen. Echt prachtig om te zien. Al die mensen die aan het wachten zijn om vis te kopen, zoveel beweging, kleur,... mooi en rustgevend. De twee meisjes van Brussel kwamen aan tegen 17u30. Met alle studenten besloten we kleine hapjes als avondmaal te maken en de meiden hartelijk te ontvangen. Zo is onze bende gekomen op twaalf studenten! Nu komen er geen meer bij maar gaan er alleen nog weg en wij als eerste!

Zondag 26 februari

Drukke dag op komst: Snake farm, eten bij teacher Lamin zijn familie (hij was mee als onze gids) en naar de Craft market (gekend voor hout).

Snake Farm was toch verder reizen dan we gedacht hadden: twee uren op dommelbusjes en taxi's. Wel interessant en leuk om eens te zien! Een kleine slang vastgehouden en een pyton in ons nek gehad! Daarna iets gezocht om wat te drinken. Toen begon het avontuur: een taxi of busje vinden om ons te vervoeren naar Brikama (waar Lamin zijn familie woont). Probleem: we zaten in the middle of nowhere.. Na lang stappen kwam dan toch een taxi: we plooiden ons er met 6 in! Toen een busje genomen en eens aangekomen bij Lamins familie werden we hartelijk ontvangen met eten! Na de overheerlijke rijstmaaltijd namen we weer een busje naar de Craft Market. Deze staat gekend voor de souvenirs in hout, gemaakt door local villagers. Leuke souvenirs gekocht! Daarna waren we allemaal al snel moe van de hitte en wilden we naar huis.

Met alle studenten besloten we iets later te gaan eten in Dominos, een bar aan het strand. Daar konden we voor een mooie prijs aan het buffet eten. Leuke gesprekjes gehad maar al snel gingen we naar huis. Iedereen was moe en we besloten vroeg te slapen en ons klaar te stomen voor een nieuwe leuke lesweek!

Decrop Chantal

Dag leuke mensen,
Hier in Veurne komt ze zomerse zon er eventjes bij staan, maar nog niet veel.Vandaag is heel België in rouw na het tragische ongeval met een bus 6de jaarsbasisschool in een Zwitserse tunnel na een skivakantie?Misschien hebben jullie dit gehoord of gelezen.Als leerkracht ben ik ook diep ontroerd bij dit ongeval.Geniet maar goed van jullie adembenemende impressies vanuit Gambia.Zorg goed voor elkaar en breng de vreugde straks mee naar België !
grt van juf Chantal Decrop ps waar kan ik nog foto's bekijken ?

Jotte

Miet, super om te lezen dat je het daar zo goed stelt !
Ik wens je nog het allerbeste toe in Gambia,
geniet ervan ! Mocht het zo simpel zijn om op bezoek te komen, deed ik dat zeker en vast.

Vele groeten uit zonovergoten Blankenberge
(jaja, veel zon! ;) )